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Saturday 19 April 2014

South Korea ferry disaster (1)
(Level: Upper-Intermediate / B2 to C1 / ***)

You are going to watch a Sky News report focusing on the South-Korean ferry which capsized and sank off the southern coast of South Korea on 16th April.  Sky's reporter Darren McCaffrey is looking into what may have caused the worst nautical disaster in recent years. 


Map credit: BBC



The ferryboat
Photo credit: Sky News

 

  

Before watching

The following words could be useful:
upturned: capsized       chaviré; renversé
the hull: the main part (sides, deck, bottom) of a ship       la coque 
to list: to tilt; to lean to one side          gîter; pencher 
thickness (e.g. of the hull): dimension (e.g. through the hull)...    épaisseur (de la coque p.ex.)
a can opener: a device for cutting cans open; a tin opener      ouvre-boîte
to breach: to make a hole or gap     ouvrir une brèche
shallow: having little depth        peu profond 
to veer off course:  to not go in the right direction any more       dévier de sa route
the shipping lane: the prescribed course for a ship       couloir de navigation; route maritime
to issue somebody with...: to provide someone with...; to distribute something to someone
a crane: a machine used for lifting heavy objects by means of cables         grue


Photo credit: Sky News

Only the keel is still visible after the ship capsized
Photo credit: Sky News


While watching

Answer the following question in French:

What is still unclear (A) and what is known for sure (B) so far about and around this tragedy?  
Complete the chart.



A   (+ Give hypotheses)

B           

 

 

 
 
 
 
 

 

 


 



You can also watch the video on the Sky News site by clicking HERE.




When you are finished, you can check your answers.

Suggestions de réponses


A  (+ Give hypotheses)

B     

Les causes réelles de la catastrophe + expliquer pourquoi le navire s’est retourné et a coulé aussi vite.

 
Hypothèse 1 : le navire a dû heurter soit un rocher, soit un objet (container perdu par un navire marchand…) dissimulé au fond de la mer, de surcroît dans une zone peu profonde. L’effet aurait été celui d’un ouvre-boîte ; la coque aurait été gravement déchiquetée sur plusieurs compartiments…

 

 Hypothèse 2 : défauts techniques ?

 

 
  
Hypothèse 3 : le navire aurait quitté son couloir de navigation.

 

 L’attitude / Les agissements de l’équipage après « l’accident » : tous les passagers avaient-ils reçu un gilet de sauvetage ?


Pourquoi tous les canots de sauvetage n’ont-ils pas été utilisés ?

 

 
  Y a-t-il encore des survivants à l’intérieur du navire ? 

La coque du ferry a été éventrée.

 

 
  

 

(Ceci expliquerait la rapidité selon laquelle le navire a chaviré et coulé)

 

 
Le navire avait été testé techniquement deux mois plus tôt et jugé sûr !  

 

 
Information démentie.

 

 
Beaucoup de jeunes passagers avaient reçu un gilet de sauvetage (mais quid des autres ?)


2 canots de sauvetage sur 46 ont été utilisés.

 

 

Si c’est le cas, leurs chances de survie s’amenuisent…

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