Pages

Friday 18 October 2013

Standing better than sitting
(Level: Intermediate / B1 / **)

You are going to read a BBC article focusing on the major benefits for health once you decide to stand more instead of just sitting for hours on end every day.
It also describes the unusual experiment researchers did so as to look effectively at the effects of standing versus sitting.


Donald Rumsfeld (*) - a stand-up guy working at his standing desk
Picture from en.wikipedia.org



Teachers in class: always supposed to stand while teaching
Picture from travelsmart.ca


Before reading

The following words and notes could be useful:
mounting evidence that... : more and more evidence      Il semble de plus en plus clair que...
to break down the food into...:  reduce into...          réduire les aliments sous forme de...
an estate agent: someone dealing with the valuation, management, lease and sale of property        agent immobilier

triglycerides: any of a group of lipids that are esters formed from one molecule of glycerol and three molecules of one or more fatty acids, are widespread in adipose tissue, and commonly circulate in the blood in the form of lipoproteins—called also neutral fat  (Definition from the Free Merriam Webster dictionary)

(*) Donald Rumsfeld: an American politician, businessman and former Secretary of Defense from 1975 to 1977 under President Gerald Ford and from 2001 to 2006 under President George W. Bush. For more details:  http://en.wikipedia.org/wiki/Donald_H._Rumsfeld



While reading


http://www.bbc.co.uk/news/magazine-24532996


Answer the following questions in French:
  1. According to the text, Britons tend to be sedentary. Explain what is meant by that!
  2. Explain how bad sitting is as opposed to standing!
  3. What kind of experiment was conducted by researchers from the University of Chester? How did they proceed?
  4. Were the outcomes of the experiment satisfactory? Explain!
  5. What is recommended to do in case you cannot really stand up given the nature of your job?


Chester University
Picture from www.cheshire-today.co.uk

Chester
Map from newcpowerbockers.co.uk






When you are finished, check your answers!

1.
Les Britanniques ont tendance à rester sur leur séant en moyenne douze heures par jour (au bureau devant leur écran d'ordinateur; idem à la maison plus devant la télévision, en voiture pour aller au travail ou en revenir) auxquelles on ajoute encore les heures de sommeil (par exemple 7), ce qui fait un total de 19 heures par jour sans réellement bouger... En fait, ils ne bougent que pour passer d'un siège à un autre!

2.  (Suggestions de réponses)
  • Ceux qui restent assis continuellement vivent en moyenne deux ans de moins que ceux qui optent pour un style vie plus actif.
  • Rien ne peut contrer le tort causé à l'organisme par une position assise prolongée, pas même les activités physiques auxquelles on peut s'adonner régulièrement.
  • La station assise prolongée, synonyme d'absence de mouvements ou de contractions musculaires, génère une accumulation de sucre et de graisses dans le sang responsable de diabète et d'accidents cardiovasculaires...
  • ...
3.
- Première étape: demander à des employés d'une agence immobilière de travailler debout au moins trois heures par jour pendant une semaine....
- Ensuite leur faire porter un accéléromètre destiné à enregistrer les mouvements effectués ainsi qu'un moniteur de fréquences cardiaques et un moniteur de contrôle du taux de glucose afin de mesurer les niveaux de sucre dans le sang jour et nuit.

4. Oui. Les mesures relevées ont permis de mettre en évidence des différences frappantes selon que les sujets étaient en position debout ou assise...
Par exemple: les niveaux de glucose présents dans le sang après un repas sont plus vite retombés à la normale les jours où les sujets étaient en position debout que lorsqu'ils étaient assis.
Les sujets brûlaient aussi plus de calories en restant debout car rythme cardiaque plus élevé (en moyenne jusqu'à dix battements de plus à la minute...).

5.
Apporter quelques ajustements dans ses habitudes. En guise d'exemples: se lever de son bureau et marcher un peu au moment où on répond au téléphone; aller voir son collègue dans son bureau plutôt que de le contacter par téléphone ou par courriel; prendre les escaliers au lieu de l'ascenseur...


Sunday 13 October 2013

Malala Yousafzai: the girl who was shot for wanting to go to school
(Level: Intermediate  / B1 / ** to ***)


Before watching:

You are going to watch a CNN report focusing on Malala Yousafzai, a Pakistani schoolgirl, who is also an activist and campaigner for girls' education and against the Taliban putting harsh restrictions on women's and girls' rights.

The following words and notes could be useful:
prayer vigils: nights spent in prayers     veillées de prières
to stand up for (one's rights): defend      défendre / faire valoir (ses droits)

the UAE = United Arab Emirates

On 10 October 2013, she became the laureate of the Sakharov Prize for Freedom of Thought 2013, an award she will be invited to receive at a ceremony in Strasbourg on 20 November.

For more details about the Sakharov Prize: http://en.wikipedia.org/wiki/Sakharov_Prize

Malala was also a favourite for the Nobel Peace Prize and she would have become the youngest recipient of the Prize, had she been awarded it on 11 October 2013. 
Instead, the Norwegian Nobel Committee awarded it to the international chemical weapons watchdog that is destroying poison gas stockpiles in Syria - the Organisation for the Prohibition of Chemical Weapons.
 


While watching:


Watch and complete the missing information about Malala:

2009

2012
-          Octobre : …

-         
-         
2013
-          Janvier :

-          ...
   




You can also find the video on the CNN site:







When you are finished, you can check your answers:



2009Malala a commencé son blog dans lequel elle revendique le droit à l'éducation des filles (notamment dans sa région d'origine du Pakistan sous l'emprise des talibans).   
2012
-          Octobre : Malala a fait l'objet d'une tentative d'assassinat dans le bus scolaire après la classe. Elle a été grièvement blessée par les talibans et les médecins ont cru qu'elle ne s'en sortirait pas

-          transférée à Peshawar pour une première intervention chirurgicale
-           transférée en Grande-Bretagne (Birmingham) pour une revalidation complète
2013
-          Janvier : Malala a pu quitter l'hôpital mais devait encore subir une chirurgie reconstructive le mois suivant

-           Malala continue sa scolarité et son combat en Grande-Bretagne ...
    
 


If you want more information:

http://en.wikipedia.org/wiki/Malala_Yousafzai


Sunday 29 September 2013


Plastic money in England?
(Level: Intermediate / B1 / ** to ***)



Before watching

The Bank of England has started a public consultation over whether to replace the paper £5 and £10 notes with plastic (polymer) banknotes in 2016.

A five-pound note (also called a fiver)
from: currencyguide.eu
 
 
A ten-pound note (also called a tenner)
from: currencyguide.eu

 
The following words could be useful:
to come up with: to think of something such as an idea            trouver / proposer
to crumple: to crush (e.g. paper) so that it forms untidy folds      chiffonner / froisser
to bend: to make something become curved or folded        plier
to rip: to tear (apart)              déchirer
the outcry: angry expression of protest as a reaction to something that someone has done or to something that happened
      tollé / levée de boucliers / indignation

If you want to know more...
1. about the Bank of England and the current banknotes: http://www.bankofengland.co.uk/Pages/home.aspx

2. about the polymer banknotes (with a video to watch):
http://www.bankofengland.co.uk/banknotes/polymer/Pages/default.aspx


While watching

Watch the BBC news report and answer the question in French!




What are the advantages of the polymer banknotes?
-
-
-
-








When you are finished, check your answers!

1. Plus solides / résistants que les billets actuels en papier; on peut les plier, les chiffonner, essayer de les déchirer et ils gardent leur structure d'origine. Ils restent impeccables même si on les passe accidentellement au lave-linge. (contrairement aux billets classiques qui déteignent)...   / Durée de vie: 2,5 fois supérieure aux billets traditionnels...

2. Plus propres que les billets en papier.

3. Plus sécurisés, donc plus difficiles à contrefaire  (notamment grâce à la présence de fenêtres transparentes...)

4. Les éléments traditionnels des billets appréciés des utilisateurs (configuration globale) sont maintenus...

5. ...



 

Friday 20 September 2013

Costa Concordia salvage operation completed
(Level: upper-intermediate / B2 / ***)




Before watching

You are going to watch a Sky News report focusing on the parbuckle salvage (*) operation of the Costa Concordia which started on 16 September 2013.

(*) Parbuckle salvage, or parbuckling, is the righting of a sunken vessel by applying leverage to rotate the vessel into an upright position.  Opération de redressement ou de renflouement à l’aide de trévires

The Costa Concordia is a cruise ship that partially sank when it ran aground at Isola del Giglio, Tuscany, Italy on 13 January 2012.

Picture from MaritimeTraffic.com
It was during an unnecessary manoeuvre  (an unofficial near-shore salute to the locals) by the captain that the cruise ship hit a reef.

 
Picture from MaritimeTraffic.com





 



 

 


    
If you are interested in the passenger ship’s features and history (+ photos):
 
Map from mapsnworld.com
 
 
The following words could be useful:
the starboard side: the right-hand side of a ship as one faces forward     Tribord (côté droit d'un navire, lorsqu'on est placé dans son axe et qu'on regarde vers l'avant, vers la proue)
indentations: angular cuts or notches, recesses     renfoncements
manslaughter: the unlawful but involuntary killing of a human being      homicide involontaire
to be towed away: to be drawed / pulled by a chain     remorquer
in Earnest: seriously / with determination   sérieusement
to be hampered by...: restricted / disrupted          être freiné / ralenti par...
to scour: to look for / search thoroughly       examiner à fond  / fouiller
 
 
 
 
While watching
 
 
1. How many passengers died when the ship capsized? Could there have been more? Explain!
 
2. What did the parbuckling operation consist of?
 
3. Why is the ship's captain on trial?
-
-
 
4. What is expected to happen now the vessel is set upright?
-
-
-
-
 
 
 
 
 
 
 
 
When you are finished, check your answers!
 
1.
32 passagers ont péri mais on aurait pu déplorer encore plus de victimes quand on voit l'état lamentable du flanc immergé du navire qui s'était littéralement encastré dans les rochers et qui présente des renfoncements importants; les balcons et cabines du flanc droit étant écrasés.
 
2.
Des câbles en acier ont été utilisés pour redresser le navire ainsi que des caissons accrochés sur son flanc opposé qu'on remplissait d'eau pour assurer la rotation jusqu'à ce qu'il atteigne la verticale et puisse poser sur une plate-forme sous-marine en acier.
 
3.
Le capitaine est poursuivi pour homicide involontaire et pour avoir abandonné le navire avant ses passagers.
 
4.
- Stabiliser le navire en accrochant des caissons sur le côté droit (tribord) pour contrebalancer ceux déjà installés à bâbord et en les remplissant d'eau.
 
- Plus tard, ces mêmes caissons pourront être remplis d'air pour permettre au navire de flotter et d'être remorqué vers un port italien où il pourra être démantelé; opération prévue pour le printemps prochain.
 
- Dès que le navire sera stabilisé, les équipes pourront se mettre à la recherche des corps des deux personnes disparues au moment de l'accident mais devront d'abord s'assurer des conditions d'accès à l'intérieur du navire. Auparavant,  lorsque le bateau était encore incliné, certains couloirs étaient devenus de véritables puits.
 
- Les équipes devront également fouiller le navire afin de récupérer le contenu des coffres-forts des cabines des occupants du paquebot.
 
 
 
 
 

Sunday 8 September 2013

Young man's confession on YouTube: "I killed a man".
(Level: Intermediate to Upper-Intermediate / B1 to B2 / ***)



Before watching

You are going to watch a rather chilling YouTube video which has now gone viral(*) on the Web. It shows a 22-year-old truck driver, Matthew Cordle, who admitted killing a man in a road accident. He insists on taking full responsibility for it.

(*) to go viral: to spread like a virus

Note:
The confession video was released with the help of a non-profit Ohio organisation called Because I said I would (www.becauseisaidiwould.com) which aims at making humanity better through the power of a promise.
Promise cards are important as they help you remember your commitments or goals and therefore (once you've kept your promises) be a person of your word.

See here how it works!   http://becauseisaidiwould.com/what-are-promise-cards/
 
Ohio
Map from myonlinemaps.com

 
The following words could be useful:
to hop from bar to bar: to go bar-hopping / to go from one bar to the next and get progressively drunk      faire la tournée des bars
to black out: to become unconscious / to pass out    s'évanouir
the oncoming traffic: approaching vehicles in the opposite lane   véhicules arrivant en sens inverse
high-powered: very important / reputable      de haut vol / réputé
an attorney (US): a lawyer    avocat
to get off: to escape (from punishment)   s'en tirer




While watching


Watch the video and answer the following question in French!

How are the man's words associated with the way he appears on the video (or the way the video itself is produced)? Complete the grid!

Part 1 of the video: 00:00 to 01:39
Part 2 of the video: 01:40 to the end
Your observations (about that part of the video? The staging elements?)  
 
Your observations (about that part of the video? The staging elements?)
What does he say during that part of the video? (What do you get to know about what happened, the circumstances, the type of man he is, his addiction, his lawyers)
 
 
What does he say during that part of the video?
 
 







When you are finished, check your answers!

(You'll also find the transcripts hereafter)

Suggestions de réponses!

Part 1 of the video: 00:00 to 01:39
Part 2 of the video: 01:40 to the end
Your observations (about that part of the video? The staging elements?)
 - Visage flouté + voix masquée (début des aveux sous le couvert de l'anonymat)
- Musique lugubre; sombre 
Your observations (about that part of the video? The staging elements?)
- Aveux à visage découvert + voix normale (après avoir dit qu'il ne mentirait pas dans cette affaire)
- Musique triste
- Montre ses blessures (suite à l'accident)
- Montre sa "carte promesse" à la caméra (qu'il a aussi rédigée devant la caméra) 
What does he say during that part of the video?  (What do you get to know about what happened, the circumstances, the type of man he is, his addiction, his lawyers)
 
Il a occasionné un accident de la circulation et est responsable de la mort d'un homme.
Il avait fréquenté plusieurs bars avec des amis et il était ivre mort; il a quand même décidé de rentrer chez lui avec son camion,  s'est retrouvé sur la voie opposée et a heurté une voiture de plein fouet.
Il a l'habitude de boire parce qu'il souffre de dépression. Il devient alors un individu qu'on n'aime pas fréquenter, qui occasionne des bagarres et qui a gâché plusieurs relations.
Les avocats qu'il a rencontrés suite à cette affaire lui ont dit qu'on pouvait faire disparaître les tests sanguins qu'ils avait subis suite à son accident et qu'il ne lui resterait plus qu'à mentir.  
What does he say during that part of the video?
 
 
Il dévoile son identité (Matthew Cordle) et celle de sa victime (Vincent Canzani) + la date des faits (le 22 juin 2013).
Il refuse de salir la mémoire de M. Canzani en mentant.
Il prendra ses responsabilités et plaidera coupable lorsqu'il comparaîtra.  
Il sait que cette vidéo correspond à des aveux qu'il fournit au procureur et qu'il risque d'encourir une peine de prison conséquente.
Il implore tous ceux qui verront la vidéo de ne pas boire et conduire.
Il ne peut plus ramener M. Canzani à la vie; il ne peut pas effacer ce qu'il a fait mais les autres (futures) victimes peuvent encore être sauvées... 
 




Transcripts

I killed a man.
I was out with some friends, we were all drinking really heavily. Just hopping from bar to bar... just trying to have a good time and I lost control.
You know, sometimes I drink because I have depression that I struggle with every day. And ... I just drink to get out of my head for a few hours. You know... I really don't like the person I become when I drink. I've ruined relationships in the past... I start fights... you know... I just generally become the person that people don't like being around.
On that particular night, I made a mistake and got in my truck. I completely blacked out and just started to try to drive home. I ended up going the wrong way down the highway... directly into oncoming traffic and I struck a car.
I killed a man.

Immediately following that, I consulted some high-powered attorneys who told me stories about similar cases where the drivers got off. They were convinced I could get my blood tests thrown out and all I would have to do for that was lie.
Well I won't go down that path.  

 

My name is Matthew Cordle, and on June 22, 2013, I hit and killed Vincent Canzani.
This video will act as my confession.  
When I get charged, I will plead guilty and take full responsibility for everything I have done to Vincent and his family.
If I took a different route, maybe I would get a reduced sentence and maybe I would get off...But I won't dishonor Vincent's memory by lying about what happened.
By releasing this video I know exactly what it means. I'm handing the prosecution everything they need to put me away for a very long time...but I'm willing to take that sentence for just one reason.
And that reason is so I could pass this message on to you.
I beg you...and I say the word "BEG" specifically...I'm begging you...please don't drink and drive.
Don't make the same excuses that I did.
Don't say it's only a few miles or you've only had a few beers...or you do it all the time....or it will never happen to you. Because it happened to me and all of those are just excuses to make yourself feel better about a decision that you know is wrong and could cost lives.
I can't bring Mr. Canzani back...and I can't erase what I've done.
But you can still be saved, your victims can still be saved.
So please...

Monday 2 September 2013

Back to work: 10 worst things about post-holiday blues
(Level: Intermediate / B1 / **)

You are going to read a BBC article focusing on the worst things that can happen after a holiday when you have to be back at work.

Picture: from BBC/ News / Magazine



http://www.bbc.co.uk/news/magazine-23864719


Have you ever experienced them or rather, are you experiencing them right now or is it anything similar?
 
No other questions this time! So just read and enjoy!