Pages

Tuesday, 14 May 2013

Insect meals: yum yum!
(Level: Intermediate to Upper-Intermediate / B2 / ** to ***)

According to the UN Food and Agriculture Organization (FAO), edible creepy-crawlies (insects) may be a solution to tackle world problems and also to provide a healthier diet.  

You are going to watch a Sky News report - and bon appétit!

Before watching / listening:
The following words and notes could be useful:
edible: eatable / that can be eaten / not poisonous       (bon à manger / consommable...)
to tackle (a problem): to try to deal with a problem / to try and solve it   (s'attaquer à...)
root causes: main causes   (causes premières)
raw: not cooked  (cru)
nutritious: full of natural substances needed by the body so as to stay healthy...  (nourrissant)

The Food and Agriculture Organization (of the United Nations) or FAO: a specialized agency of the United Nations in the fight against hunger and malnutrition.

Eva Muller is the lady being interviewed in the report. She is Director of UN Food and Agriculture Organization Forest Economic Policy and Products Division and is responsible for a report on edible insects.



You can also find the report on Sky News - here's the link:
http://news.sky.com/story/1090463/insect-meals-good-idea-says-un-food-agency

 While watching / listening:

Answer the following questions in French:
1. What problems mentioned in the report could be solved thanks to insect consumption?
2. What example of food is given that people would not have eaten decades ago?
3. What are the advantages of eating edible insects?
4. Where are insects consumed for the time being?
5. Give examples of edible insects!


------------------------------------------------------------

When you are finished, check your answers!
1.
D'une part, le problème d'obésité dans le monde occidental (500 millions de personnes classées comme telles) avec tout ce que cela implique en coûts pour la sécurité sociale (soins de santé...), l'économie et d'autre part, le problème de la famine ou de la malnutrition dans le monde (870 millions de personnes qui souffrent de la faim); problème qui risque encore de s'accroître vu la densité de population toujours à la hausse...
 
2.
Du poisson cru (comme le sushi).
 
3.
a) les insectes sont nutritifs, riches en protéines, en fer, calcium et zinc, et ne constituent pas une nourriture trop grasse ;
b) ils sont une nourriture alternative intéressante pour les populations les plus démunies ou souffrant de la faim ;
c) ils constituent un apport nutritif sain et équilibré dans la société occidentale en proie au problème de l'obésité. 
 
Autres avantages (mais pas mentionnés dans le reportage):
d) Les insectes se reproduisent rapidement et ont un faible impact sur l'environnement (exemple: 8 kilos d'aliments sont nécessaires pour produire un seul kilo de viande alors que 2 kilos suffisent pour la production d'un kilo d'insectes - et ces deux kilos peuvent provenir de déchets organiques).
e) Les insectes ont besoin de beaucoup moins d'eau et produisent moins de gaz à effets de serre que le bétail.
f) Ils vont probablement constituer un marché rentable à l'avenir...
g) Fin ou diminution de la surproduction animale et forêts préservées (puisque moins de pâturages).
h) ...
 
 
4.
-Principalement en Afrique et en Asie (où les insectes font partie de plats traditionnels consommés par deux milliards d'individus).
-Assez timidement encore: dans quelques restaurants des grandes capitales occidentales où les insectes commencent à apparaître dans les menus.
 
5.
Chenilles; coléoptères; fourmis 
(Aussi mais non mentionnés: sauterelles; grillons; vers...)
 
 



 


 



 

WW2 coded letters deciphered by top mathematician
(Level: Intermediate to Upper-Intermediate / B1 to B2 / ** to ***)

Naval officer John Pryor was a POW (Prisoner of War) during World War 2 and was allowed to write letters to his family. But his letters turned out to be coded.
Only recently have their hidden messages been revealed!

You are going to watch a BBC report focusing on this issue.

Before watching / listening:
The following words could be useful:
bland: dull  (morne / terne...)
lager: light-coloured beer   (bière blonde)
barbed wire: wire with sharp points on it   (fil barbelé)



 
 
 
The BBC link:

 
 
 

  
 
 
While watching / listening:
 
  
Answer the following questions in French:
 
1. What was the technique used by John Pryor? What did it consist of?
2. What were Pryor's goals actually?
 
 

 
 
 
---------------------------------------------------------------------------------------------
When you are finished, check your answers!
 
1.
- Rédiger des lettres anodines qui évoquaient la vie et les événements parfois bien ternes dans le camp de détention.
- Lettres anodines mais codées selon une grille de chiffres et de lettres préalablement mémorisée par Pryor.
 Cette technique consistait à ...
 1. rédiger des phrases afin d'y sélectionner la première lettre de chaque mot et de les regrouper par blocs de trois;
 2. associer à chaque bloc de lettres, un nouveau bloc de trois chiffres;
 3. faire correspondre chaque bloc de 3 chiffres à une nouvelle lettre;
 4. former de nouveaux mots à partir de ces lettres obtenues... 
 
2.
Cela lui permettait ...
- de demander les outils nécessaires pour tenter de s'évader - manière pour lui de continuer la guerre même s'il l'a passée
  derrière des barbelés;
- d'envoyer des informations précises et secrètes (cibles stratégiques à bombarder...)
 
 
 


Thursday, 9 May 2013



Strong (or irregular) verbs

In the Germanic languages, strong verbs refer to those which are mainly characterized by the apophony phenomenon, i.e. the internal vowel or stem modification commonly indicating the differences between present (or infinitive), past and past participle forms.

English:   speak       spoke         spoken                 begin         began          begun               eat    ate     eaten
Dutch:     spreken    sprak(en)   gesproken           beginnen   begon (nen) begonnen         eten  at(en) gegeten
German:  sprechen  sprach(en) gesprochen         beginnen   begann(en)  begonnen         essen aβ     gegessen

The majority of the remaining verbs form the past tense by means of a dental suffix (- ed pronounced /t/, /d/, /id/ in English) and they are known as weak verbs 


If you want now to have fun with the strong verbs or have a good review, here are a game and various online activities.
Enjoy them!


http://games.wordreference.com/language-games/verb-dash



http://www.englisch-hilfen.de/en/exercises_list/verbs.htm


http://www.englishexercises.org/exercise.asp?id=1642


http://www.englishpage.com/irregularverbs/interactiveirregularverbs1.htm



If you want to know more about irregular verbs, I would recommend you to watch the following video by Espresso English:

 
 
 
 
 







Three Cleveland missing women found alive after ten years in captivity.
(Level: Intermediate to Upper-intermediate / B2 / ***)



Before watching / listening

Three women - Amanda Berry, Gina DeJesus and Michelle Knight - disappeared a decade ago in Cleveland, Ohio while still in their teens or early 20s. They were separately kidnapped nearby the house they were held for so long.
The neighbours failed to notice the girls' plight and the police never found a clue leading them to that house. Finally, on 8 May, Amanda broke free and was helped by a neighbour who gave her his phone so that she could call 911.

You are going to Watch a CNN report focusing on the course of events in order of their occurrence.






    
Ohio, USA    


The following words could be useful:
ripped away from...: taken away - rather violently - from...  (arraché à...)
a shift: a specific period of time during which someone works / e.g. morning shift; night shift etc. / to work shifts  (service du matin / service de nuit etc.)
the eve of her 17th birthday: just before her 17th birthday     (la veille de...)
cell phone (US) = mobile phone (UK)
a psychic: someone who has the ability to know what others are thinking or what will happen in the future  (un médium)
a 7th grader = a pupil (aged 12-13) in seventh grade, i.e. the seventh school year after kindergarten.
a lead: a clue (for the police)    (une piste)
daring:  involving a lot of risk or danger     (audacieux / courageux...)
to break free: to escape   (s'enfuir / se libérer...)
to go nuts: to become crazy     (devenir dingue)
the captor: someone who is keeping another person prisoner     (ravisseur)

If you want to know more about "Grades" in the USA:
http://en.wikipedia.org/wiki/Education_in_the_United_States

         
 While watching / listening
 Watch the report and answer the following questions in French.
1. Complete the information in the grid!
 

 
Amanda Berry
Gina DeJesus
Michelle Knight
When did they disappear and what were they doing at the time of their abduction?
 
 
 
 
How old are they now?
 
 
 
 


2. How are the following dates significant to the families? Complete the grid!



 
Amanda Berry
Gina DeJesus
Michelle Knight
Fin avril 2003
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
March 2004
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
March 2006
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Septembre 2006
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
2008
 
 
 
 
 
 
 
 
 
2012
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


3. What do the three abductees have in common?


 -----------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
 
When you are finished, check your answers!

1.

 
Amanda Berry
Gina DeJesus
Michelle Knight
When did they disappear and what were they doing at the time of their abduction?
 
A disparu en avril 2003 après avoir fini son service du soir au Burger King
A disparu en avril 2004 en revenant de l’école
A disparu en 2002.
 
Pas d’autre info.
How old are they now?
 
27 ans (17 ans en 2003)
23 ans (14 ans en 2004)
32 ans (21 ans en 2002)

2.

 
Amanda Berry
Gina DeJesus
Michelle Knight
Fin avril 2003
Les parents ont reçu un appel d’un homme disant que leur fille serait de retour chez eux quelques jours plus tard. L’appel avait été passé à l’aide du portable d’Amanda.
 
 
March 2004
 
 
Le corps d’une  adolescente est retrouvé près de San Diego. On pense d’abord qu’il s’agit d’Amanda mais le fichier dentaire ne correspond pas.
 
 
March 2006
La mère d’Amanda est morte d’une insuffisance cardiaque / Les proches disent qu’elle est surtout morte de chagrin.
 
 
 
 
Septembre 2006
 
 
 
 
 
 
La police croit avoir un tuyau important et entreprend  des fouilles dans un garage de Cleveland : fausse piste
 
2008
Un nouveau corps est découvert par des chasseurs dans le Wisconsin –  fausse piste à nouveau
 
 
 
2012
Un détenu affirme avoir enterré Amanda dans un champ.
 
 
 
 
 
 




3.  

Toutes les trois enlevées … dans la même rue  

Toutes les trois séquestrées dans la même maison à proximité du lieu de leur enlèvement.