(Level: Intermediate to Upper-Intermediate / B2 / ***)
Once you see
people hunched over their mobile phones or tablets, there are a great many
chances that they may be in the middle of a Candy Crush Saga game
trying eagerly to get sweets in matching rows so as to make them explode.
Candy
Crush Saga is
presently reputed to be the most downloaded game in the world for mobile
devices and the app is also integrated with Facebook, which can only but expand
its use.
You are
now going to read a BBC article focusing on the reasons why a game like Candy
Crush Saga turns out to be so attractive so that it can now be considered a
(new) social phenomenon.
Candy Crush Saga Picture from the BBC |
Bejeweled Picture from ign.com |
Before reading
http://www.bbc.co.uk/news/magazine-25334716
The following words could be useful:
highest-grossing:... of which the profits are the most remarkable // qui récolte le plus de recettes / qui engendre le plus de bénéfices, les plus grosses recettes
entranced: fascinated / charmed /mesmerized hypnotisé / envoûté / passionné
glazed: without liveliness / sort of empty vitreux
to nudge... into...: to encourage (in a gentle way) encourager / inciter
a gizmo: a small piece of equipment for which you can't really give a name bidule / machin
an add-on: a computer program or piece of computer equipment that can be added to a computer in order to increase the number of things that it is able to do utilitaire supplémentaire
financial outlay: amount of money that must be spent in order to acquire something investissement financier / effort financier
hefty: large and impressive considérable / élevé
a share: a unit of ownership representing an equal proportion of a company's capital and entitling its holder (=a shareholder) to an equal claim on the company's profits and an equal obligation for the company's losses. une action
a demographic: a portion of the population, especially regarded as customers groupe cible
the advent: the coming or arrival, especially of something particularly important avènement / arrivée
scarce: rare / limited rare
to dole out: to administer or bestow (in small proportions) accorder / distribuer
scant: not really sufficient / falling short (e.g. a scant consolation) maigre / insuffisant / faible
matter-of-factly: relating to facts / literally objectivement / tout naturellement
hunched over...: bending forward / not being upright penché (en avant) sur...
measured out: doled out (see above: to dole out)
to while away: to pass the time, usually in a pleasant way consacrer (du temps à...)
to drop in and out: +/- here: start (playing) the game intermettently se lancer (dans le jeu) par intermittences
to snatch: to seize (suddenly / eagerly) / to get (briefly) arracher
to keep pace with: to keep up with rester en phase avec / suivre le rythme de / s'adapter avec
to scroll through: to move through (a website page...) faire défiler (une page sur internet) / parcourir
fine-tuning: the fact of bringing about small adjustments for optimal performance réglage minutieux
minor tweaks: minor adjustments / small changes changements mineurs
enamoured of: captivated / charmed amoureux de ... / épris de...
brash: bold (for colours) vif
to appeal to...: to be interesting or attractive to attirer... / plaire à...
the core audience: the target audience / the intended group to which something has been made... public cible / public visé / public de base
to egg on: to urge / to cause to act inciter / exhorter
Jelly beans Picture from fanpop.com |
Arcade games Photo from wikipedia.org |
While reading
Answer the following questions in French:
1. What makes a game like Candy Crush Saga so appealing and popular?
2. In what ways can the game as such be criticized? Explain!
When you are finished, check your answers!
1.
- Concept simple / jeu assez facile; il suffit d'aligner des bonbons et de les détruire.
- Téléchargements et accès gratuits - donc jeu gratuit (mais jusqu'à un certain point!)
- Jeu téléchargeable sur tous les supports portables (Smartphones, iPads, tablettes...); jeu rendu accessible à tous
- Jeu prisé par les navetteurs (entre autres); passe-temps dans les transports en commun (mais ailleurs aussi, notamment au travail!)
- Jeu populaire sur Facebook
2.
Jeu critiquable à bien des égards:
- passe-temps ludique mais loin d'être inoffensif car très addictif!
Addictif parce que le joueur a toujours envie d'accéder aux niveaux ultérieurs - quelque 500 niveaux (et les concepteurs veulent en rajouter!) - il n'est donc quasiment pas possible d'en voir la fin!
Autre effet pervers: quand le compteur de vies virtuelles disponibles tombe à zéro, deux possibilités s'offrent au joueur. Soit il attend une demi-heure avant de pouvoir rejouer (= frustration pour certains de devoir attendre avant de pouvoir terminer le niveau). Soit il lui est possible de payer - surtout si la frustration et l'attente lui deviennent insupportables! L'application, pourtant gratuite au départ, propose à présent de débourser de l'argent pour s'approprier des vies virtuelles.
- Temps passé (perdu!) à jouer inlassablement pour (tenter de) passer aux niveaux supérieurs (comme mentionné dans l'article en guise d'exemple: dès le matin au petit déjeuner avec l'ordinateur portable tout en parcourant ses pages Facebook, ensuite avec le téléphone dans le train en partance pour le boulot et continuer le jeu là où on est arrivé sur la tablette une fois installé sur son lieu de travail...).
- Temps passé à jouer dans les transports en commun en partance vers et au retour de son travail: OK mais beaucoup grignotent même leur temps de travail!
- Machine à fric pour les concepteurs (le jeu leur rapporte quelque 610.000 livres sterling par jour - grâce aux paiements des personnes dépendantes du jeu!) + Le jeu en soi probablement bientôt coté en bourse!
- Le jeu doit beaucoup à ses prédécesseurs (Bejeweled...) dont le concept était assez similaire (aligner des objets et les faire disparaître); on n'y trouve que quelques ajustements...
- ...
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