Pages

Friday, 18 April 2014

Food waste
(Level: Intermediate to Upper-Intermediate / B1 to B2 / ** to ***)

You are going to watch a Sky News report focusing on food waste on the whole and some of its causes.

Binning food
Photo credit: inhabitat.com


Before watching


The following words could be useful:
the trimmings: the usual accompaniments (for a meal)    garnitures / accompagnements
to bin: to put in a bin   jeter à la poubelle
the leftovers: unused portions or remnants of a meal    les restes

A landfill
Photo credit: whatsyourimpact.org


tax incentives: reductions in the amount of taxes that people or organisations have to pay
                                incitants fiscaux
edible: eatable; fit to be eaten        comestible; mangeable 





While watching


Answer the following questions in French:

  1. Explain how huge food waste is in the UK, in the European Union and in the industrialised countries on the whole?
  2. What are the causes of food waste?
  3. What should be done so as to reduce food waste?





You can also find the video on the Sky News site by clicking HERE.




When you are finished, you can check your answers.

1
Les quantités de nourriture jetées annuellement sont impressionnantes: elles correspondent à 15 millions de tonnes en Grande-Bretagne et à 90 millions de tonnes dans l'Union Européenne. Elles se chiffrent aussi à 222 millions de tonnes dans les pays industrialisés, c'est-à-dire à presque autant que les quantités de nourritures produites dans l'Afrique subsaharienne. 

2.
- La surconsommation; le fait d'acheter plus que nécessaire (causé entre autres par les offres et promotions en tous genres des supermarchés du style "un produit acheté, deux emportés");
- le fait de se débarrasser de l'excédentaire alors qu'il pourrait être récupéré pour un repas ultérieur;
- ...

3.
Inciter les supermarchés et détaillants à envoyer le surplus encore consommable dans les banques alimentaires plutôt que dans les décharges ou centres de compostage;

Décisions politiques à prendre: encourager les consommateurs à mieux consommer et les chaînes de distribution et détaillants à revoir leur politique de marketing (notamment en leur proposant en guise de compensation des incitants fiscaux...);

...






No comments: