Pages

Tuesday 23 December 2014

Up to a week without eating
(Level: Upper-Intermediate to advanced / B2 to C1 / ***)



A food bank
Photo credit: theguardian.com



Before watching:


The number of families using food banks in the UK is on the rise as they are now struggling to feed themselves. 
You'll even hear one person in the report saying they had to last up to one week without eating! 


Graph from www.independent.co.uk


You are going to watch a BBC report focusing on this issue.



The following words could be useful:
to collapse: to fall down (from lack of strength)  / to faint       s'évanouir 
a lifeline:   support to enable someone to go on; to survive...    moyen de subsistance  / bouée de sauvetage
to plummet: to decline suddenly        plonger / chuter  




While watching:

Complete the chart in French:



The Weston family
Holly
Why do they have to go to the food bank?



Can you give more details about them?












You can also watch the video on the BBC website by clicking HERE





When you are finished, you can check your answers:




The Weston family
Holly
Why do they have to go to the food bank?





Can you give more details about them?


 Le père a perdu son travail l'été dernier et le fils ne peut pas subvenir aux besoins de la famille avec un emploi à temps partiel!



Le fils a déjà fait une syncope au travail due à la privation de  nourriture et la fille se passe parfois de nourriture pendant une semaine
Grâce à la banque alimentaire, ils peuvent finalement remplir quelque peu leurs étagères. 

...

 Son activité en tant que danseuse indépendante ne lui permet pas de nouer les deux bouts, surtout depuis la chute brutale de ses revenus.



C'est grâce à la banque alimentaire qu'elle peut nourrir son fils.

...



Monday 22 December 2014

The shortest day of the year
(Level: Intermediate to upper-intermediate / B2 / ** to ***)


The shortest day of the year
Picture credit: www.pinterest.com

The winter solstice is the shortest day of the year and came on 21 December 2014 at 23:03 UTC or GMT (*) or on 22 December 2014 at 00:03 CET (**).


(*) UTC: Universal Time Coordinated (also called Coordinated Universal Time or CUT) corresponds with GMT (Greenwich Mean Time) 

(**) CET: Central European Time (= GMT +1 or UTC + 1) in winter (and CEST = Central European Summer Time in summer).



Before watching:


You are going to listen to BBC Weather's John Hammond explaining what the winter solstice is.

The following word could be useful:
to tilt: to incline      incliner



While watching:

Identify the following diagrams (make notes in French):


Diagram 1
Credit: www.thesuntoday.org



Diagram 1

Winter solstice or summer solstice? 

Consequences for:
- the UK?
- the Arctic?
- the Antarctic?

Cause?


Diagram 2
Credit: www.thesuntoday.org



Diagram 2

Winter solstice or summer solstice? 

Consequences for:
- the UK?
- the Arctic?
- the Antarctic?

Cause?








You can also watch the video on the BBC site by clicking HERE







When you are finished, you can check your answers:

Diagram 1

Solstice d'été    /  Summer solstice  

Consequences for:
- the UK?  
16 heures d'ensoleillement vers le 21 juin / Journées les plus longues
- the Arctic?   
Le soleil ne se couche pas  (= soleil de minuit  / le soleil reste au-dessus de l'horizon) 
- the Antarctic?  
Le soleil ne se lève pas ( = nuit polaire) 

Cause?
L'hémisphère nord pointe le plus en direction du soleil (du fait de l'inclinaison de l'axe de la Terre sur le plan de son orbite) 



Diagram 2

Solstice d'hiver    /  Winter solstice  

Consequences for:
- the UK? 
  8 heures d'ensoleillement (vers le 21 décembre) / Journées les plus courtes
- the Arctic?    
Le soleil ne se lève pas  (le soleil reste en-dessous de l'horizon) 
- the Antarctic?  
Le soleil ne se couche pas  

Cause?
L'hémisphère sud pointe le plus en direction du soleil (du fait de l'inclinaison de l'axe de la Terre sur le plan de son orbite)



The seasons
Credit: scienceblogs.com







Thursday 11 December 2014

A school empty of pupils
(Level: Intermediate to Upper-Intermediate / B2 / ***)


From two-way radios to modern systems including video conferencing, Australia has a big history of providing education for thousands of schoolchildren living in remote areas across the country. 



Attending a lesson using a two-way radio - a thing of the past!
Picture credit: www.theage.com.au


You are going to watch a BBC programme focusing on the Jackson family who live too far away from any city or town for their children to attend school and on the Brisbane School (of Distance Education) which offers lessons to geographically isolated children like the Jacksons.  



The teachers are not in class but in a studio...
Picture credit: www.abc.net.au


And the schoolchildren are at home... video conferencing.
Picture credit: www.abc.net.au


Before watching:



The following words could be useful:
meetup: meeting           rencontre / réunion
a (school) term: a division in a school year  / quarter       trimestre
off-grid: without electricity          hors réseau  
a generator:  a device that produces electricity      générateur               







While watching:



Answer the following questions in French:

  1. How is the Brisbane School different from any other local "normal" school?
  2. What are the advantages for the Jacksons' kids to join in the lessons by webcam?
  3. Are there any disadvantages?






You can also find the video on the BBC site by clicking HERE

                      







When you are finished, you can check your answers:

1
C'est une école sans élèves, du moins dans ses locaux (à l'exception de sessions trimestrielles qui accueillent des groupes d'élèves qui se réunissent pour travailler ensemble); école où se retrouvent juste des adultes, des professeurs qui enseignent à distance à partir d'un studio...
C'est aussi un établissement qui offre plus d'options de cours que n'importe quelle école locale "normale"... 

2
Avantages:

  • Possibilité de suivre des cours alors qu'ils habitent dans une zone très reculée (une heure et demi de route avant d'atteindre la ville la plus proche)
  • Programme interactif
  • C'est un style de vie en soi / Pour certains, c'est la meilleure solution qui soit; de toute façon, impossible de faire autrement - à défaut, les enfants ne seraient pas éduqués... 
  • Maîtrise de l'outil informatique (+ de l'internet) 
  • ...

3
Inconvénients:
  • Mauvaise connexion internet (par satellite) / connexion à débit lent  - problème lors de la session de cours interactive! 
  • Si on a des ami(e)s en ville, on est loin d'eux! 
  • ...

Wednesday 10 December 2014

Kate and William in New York
(Level: Intermediate / B1 to B2 / ** to ***)


Kate laying a bouquet of roses - Ground Zero, New York
Photo credit: www.cnn.com
Kate and William went to the 9/11 Memorial and Museum (*) where the former World Trade Center stood. 

You are now going to watch a BBC report focusing on some of the Duke and Duchess of Cambridge's key moments during their visit to New York. 


(*) For more details about the National September 11 Memorial and Museum, click HERE  (official site).





Before watching:

The following words could be useful:
exhibits: objects e.g. put on public display           objets exposés  / pièces (de musée) 
the wreckage:  wreck / remains          épave 



Wreckage of a fire engine - Memorial Museum, New York
Photo credit: www.dailymail.co.uk

While watching:


Answer the following question in French:

What were some of the key moments for Kate and William during their visit in New York?






You can also find the video on the BBC News site by clicking HERE








When you are finished, you can check your answers:





-          Visite protocolaire sur le site du World Trade Center où près de 3000 personnes (dont 67 Britanniques) ont péri dans les attentats du 11 septembre 2001 et dépôt d’un bouquet de roses blanches (par Kate) sur le mémorial de Ground Zero.
-          Visite du Musée National du 11 Septembre où ils ont pu voir les murs de photos en hommage aux disparus et les restes d’un camion de pompiers dont tous les occupants sont morts le 11 septembre 2001 en tentant de sauver des gens bloqués dans la Tour nord.
-          Rencontre du joueur de basket LeBron James avant de poser pour une photographie (*).





(*) LeBron James pose sa main sur l’épaule de Kate !  Bris du protocole puisque personne n’a le droit de toucher  les membres de la famille royale britannique








Sunday 7 December 2014

The Philippines hit by a typhoon - again!
(Level: Intermediate to Upper-Intermediate / B1 to B2 / ** to ***)



Aerial view of a town devastated by Typhoon Haiyan (8 November 2013)
Photo credit: darkroom.baltimoresun.com


In 2013 the Philippines was hit by a typhoon. Just one year later, another one has just destroyed or damaged shanty houses that had just been repaired or rebuilt from last year's disaster.

You are going to watch a BBC report focusing on the situation in Tacloban where thousands of people died last year. This year, fortunately, nobody seems to have died there. 



Map credit: ideacenter.org



Before watching:


The following words could be useful:
pretty (+ adjective): very / quite / rather        très / plutôt
for 12 hours solid: for almost 12 hours        pendant près de 12 heures
to howl (for the wind): to make a wailing noise             hurler  
to shred: to tear (into fragments)       déchiqueter  
a tarpaulin: a sheet or piece of waterproofed canvas       une bâche
shanty homes: shacks / ramshackle; roughly-built homes      baraques délabrées... / baraques de bidonville
a storm surge: a tidal wave         raz-de-marée   
the remnants: what's left over / what remains         restes / vestiges



A large ship stranded by Typhoon Haiyan
Photo credit: www.lefigaro.fr


While watching:

Answer the following question in French:

How was the situation in 2014 different from the one in 2013 in the Philippines and more specifically in the Tacloban area? 





You can also watch the video on the BBC site by clicking HERE







When you are finished, you can check your answers:

- Le typhon a été moins puissant et moins destructeur que celui de 2013!

- Pas de morts à déplorer cette année (du moins à ce stade et dans la région de Tacloban):      pourquoi?

            - Les habitants avaient fui les zones exposées (évacuations)
            - Aucun raz-de-marée, contrairement à l'an passé! 

Hemsby one year after tidal surges destroyed homes
(Level: Intermediate to Upper-Intermediate / B2 to C1 / ***)



One year ago, on the night of 5th December 2013, the biggest tidal surge for 60 years battered the Norfolk coast and washed homes and a lifeboat station away...



Hemsby, Norfolk, UK
Picture credit: www.bbc.co.uk
You can see some BBC footage of the destruction from a helicopter: click HERE



One year on the locals have been working hard to try and protect their village from any further surge. 

You are going to watch a BBC report focusing on that issue. 
BBC's Jo Black is interviewing one of the Save Hemsby Coastline campaigners.


Hemsby, Norfolk, England
Map credit: en.wikipedia.org





Before watching:


The following words could be useful:
the surge: large wave  / tidal wave        raz-de-marée  
the lifeboat station: a station where boats used to save people's lives       poste de bateaux de sauvetage
a scheme: an official plan     dispositif / programme d'action ... 




Washed away by the surge
Photo credit: www.telegraph.co.uk



While watching:


Answer the following questions in French:


  1. What was the interviewee's personal experience like during that night? 
  2. The interviewee says that they (the locals and he) are developing a lot of different schemes: what does he mean?




You can also watch the video on the BBC site: click HERE






When you are finished, check your answers:
1
Il a vu le poste de bateaux de sauvetage,un bâtiment robuste en briques, être soulevé et emporté par les vagues en à peine une demi-heure.

Il n'avait encore jamais vu de tempêtes similaires à celle-là!  Et il avait peur, tout comme les habitants de la localité.

(Apparemment: il aurait vu des maisons disparaître dans les flots...)




2
Poser de gros blocs de béton dans les zones fragilisées.

Installer des clôtures / palissades  - rempart naturel - pour permettre au sable de s'y engouffrer et de consolider les structures; il faut encore en installer sur une distance d'un kilomètre et demi.

Tenter de défendre au mieux les habitations les plus vulnérables (celles juchées au sommet des falaises notamment).

Faire appel aux aides gouvernementales.

...



If you are interested, you can watch the report and do the activity that was posted last year on this blog: click HERE

The world has seen the warmest year this year
(Level: Upper-Intermediate / B2 to C1 / ***)


2014 is said to be one of the warmest year for the UK and parts of the world. According to scientists, other years of extremes are to be expected! 

You are going to watch a BBC report focusing on the issue. 


Forest fires: one of the consequences of the global warming
Photo credit: www.telegraph.co.uk

Before watching:

The following words and notes could be useful:
a drought: a long period of abnormally low rainfall           sécheresse 
to grind on: to continue           persister / continuer 
parched: made extremely dry (by exposure to heat)    desséché / aride   
baking heat: extreme warmth       chaleur torride    
sparse: rare      peu abondant / rare 
steep: excessive / strong      e.g. a steep increase: une forte augmentation  
to reckon: to think / suppose / guess     penser / estimer... 

the Met Office: the UK's national weather service
For more details about the Met Office, click HERE (official site).




While watching:


Answer the following questions in French:

1. What observations have scientists made? How did they proceed? 
2. What were the consequences of extreme warmth on some countries?







You can also watch the report on the BBC site by clicking HERE










When you are finished, you can check your answers:

1
Ils ont analysé et comparé la température moyenne globale par année à la température moyenne sur le long terme. Ils ont constaté que si des périodes plus fraîches se sont manifestées avant de voir les températures augmenter dans les années 80 et 90, il s'avère que, plus récemment (dès 1998), sur les 15 années les plus chaudes, 14 se sont produites durant ce siècle! Il y a donc de fortes chances que de nouveaux records de températures se produisent encore. Sans les gaz à effet de serre qui continuent à être émis dans les grandes métropoles industrielles, ces records de températures seraient inexistants ...

2
Feux de forêts en Californie (suite à une sécheresse qui a perduré pendant des mois)
Terres complètement desséchées et réservoirs d'eau presque asséchés au Brésil
Vague de chaleur en Australie
...



Saturday 6 December 2014

Tugce Albayrak: a Turkish-German 'heroine'
(Level: Intermediate to Upper-Intermediate / B1 to B2 / ** to ***)

Hundreds of mourners have paid their final respects in Germany to 23-year-old Tugce Albayrak who was fatally injured after trying to defend two teenage girls. 

You are going to watch a BBC report. 


Tugce Albayrak
Photo credit: www.independent.co.uk




Before watching:

The following words could be useful:
the mourners: people who feel grief and sorrow because of somebody's death    personnes endeuillées 
a role model: a person regarded as a good example to follow      modèle / exemple 
harassed:  tormented / attacked        inquiété /harcelé / victime de harcèlement 
slight:  slender      mince               
candle-lit rituals: vigils or ceremonial acts with candles       veillées aux chandelles
to stand up to...: to confront fearlessly  / to face up to        affronter / faire face à


Offenbach am Main
Map credit: de.wikipedia.org



While watching:


Answer the following questions in French:


Why has Tugce become a national 'heroine' in Germany? What did she do exactly and what happened next? What decision did her parents make on her 23rd birthday?







You can also watch the video on the BBC site by clicking HERE  






When you are finished, you can check your answers:


Tugce avait décidé de porter assistance à deux adolescentes victimes de harcèlement par un groupe d'hommes dans les toilettes d'un fast-food. Elle avait entendu leurs cris et avait été la seule à venir s'interposer et à faire fuir les agresseurs. Elle a fait montre d'un courage exemplaire là où d'autres ont préféré simplement détourner leurs regards. 
Son geste héroïque devait lui être fatal puisque l'un des agresseurs l'attendait sur le parking du fast-food pour la frapper violemment (NOTE: sur la tête à l'aide d'une batte de baseball). Elle est restée dans le coma pendant deux semaines jusqu'au jour de son 23e anniversaire lorsque ses parents ont pris la terrible décision de faire débrancher les machines qui la maintenaient artificiellement en vie. 




If you are interested, here is a second BBC report focusing on this tragedy:





You can watch the video on the BBC site by clicking HERE


Sunday 30 November 2014

Extreme weather set to rise
(Level: Intermediate to Upper-Intermediate / B1 to B2 / ** to ***)


Storms in Britain
Picture credit: www.dailymail.co.uk



A report by the Royal Society (*) says that climate change will bring more extreme weather and the risk to entire populations will also be increased. 

You are going to watch a BBC report focusing on the issue.



Before watching:


The following words could be useful:
to compound: to add to  / to make worse       exacerber / aggraver / décupler          
flood plains / floodplains: areas of low land along a stream or river that may flood   zones inondables  
to offset: to reduce the effect     compenser   

(*) The Royal Society: an academic organisation for science and a scientific advising body to the government. For more details about the Royal Society (official website), click HERE





While watching:


Answer the following question / Make notes in French:

What will climate change bring to many parts of the world? 


1 Des pluies abondantes, diluviennes       
   Conséquences directes pour qui?  ........................................................
            
                                                    Cause:
                                                    ........................................................



2 ............................................



3 .............................................         
         Conséquences directes: 
                                                    
       1 .....................................................
                                                    
       2 .....................................................







You can also watch the news report on the BBC News website by clicking HERE



Floods in Britain
Picture credit: www.occupy.com





When you are finished, you can check your answers:


1 Des pluies abondantes, diluviennes    
   Conséquences directes pour qui? 
                                                     
   Toutes les personnes vivant à proximité de la mer ou des cours d'eau 
                                                      
                                                     Cause?
                                                     On a autorisé de + en + de gens à s'installer dans des
                                                     zones inondables! 


2 Sécheresse dans certaines parties du monde  



Vagues de chaleur / hausse des températures       
           Conséquences directes: 
           1 la population vieillissante en souffrira le plus
           2 l'économie en général en pâtira: les températures trop élevées freineront certaines 
             activités professionnelles


Tower Bridge (and its new glass floor)
(Level: Intermediate / B1 / **)



Tower Bridge - aerial view
Photo credit: www.towerbridge.org.uk

Tower Bridge considered by many as the world's most famous bridges has recently been provided with a new feature which would attract even more tourists. 

You are now going to watch a BBC report. 



Before watching:


The following words could be useful:
to look outwards and downwards: to look toward the outside and toward a lower place   avoir une vue vers l'extérieur et vers le bas
the highlight: exciting and memorable event      grand moment 
to peer... down: to look intently downwards    observer ce qui se passe en bas 
straightforward: simple / easy      simple / aisé
the fabric of...: the physical structure       la structure  
gingerly: in a cautious way         avec précaution
of a nervous disposition:  nervous mood, inclination      nerveux de nature 



While watching:

Answer the following questions in French:

1 What is Tower Bridge's latest feature and what does it aim at?
2 What is considered a highlight for tourists?






You can also watch the BBC report on the BBC News official website by clicking HERE




Tower Bridge opening
Photo credit: www.towerbridge.org.uk




When you are finished, you can check your answers:

Le Tower Bridge Glass Floor: nouvelle attraction touristique sous la forme d'une passerelle en verre installée sur la partie supérieure de l'édifice permettant aux visiteurs d'avoir une vue plongeante et vertigineuse sur le pont à bascules ou directement sur la Tamise (42 mètres en contrebas) si les bascules se lèvent.

2
L'événement par excellence à vivre par les touristes juchés sur la passerelle serait d'assister à l'ouverture des bascules du pont et d'y voir passer les bateaux en contrebas. 




If you are interested:

You can find details about Tower Bridge (the Bridge history, the Tower Bridge Exhibition etc) on the Tower Bridge official site by clicking HERE


Here is also an interesting BBC article with unusual pictures: Tower Bridge: Landmark marks 120 years...