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Sunday, 2 June 2013

Huge campaign by feminist groups against Facebook
(Level: Upper-Intermediate / B1 to B2 /  ***)

A huge campaign led by feminist groups has urged Facebook to review its policy as to how it deals with content (posts and images) that is considered hateful and degrading to women.

You are now going to watch a BBC report about that issue.

Before watching

The following words and notes could be useful:
to batter: to hit someone again and again    (battre / maltraiter)
bruised: someone who gets hit or beaten can get bruised - i.e. when a bruise or a purple or Brown mark appears on the skin  (couvert de bleus / contusionné)
black eye: a dark area around the eye if you have been hit     (œil au beurre noir / œil poché)
a caption: words printed above or below a picture    (légende)
to rape: to force someone to have sex using violence  (violer)
to curb: to control or limit something so as to prevent it from having a harmful effect    (contenir / restreindre / refréner)
stringent: very strict    (rigoureux / draconien)
guidelines: rules or instructions about the best way to do something     (directives / indications)

The Everyday Sexism Project:  a website founded in 2012 by Laura Bates (interviewed in this report), a British feminist writer. The project exists to record examples of sexism experienced by women on a daily basis. Women are asked to share their stories so as to show the world that sexism really exists and that women face it every day.



  
While watching

    Answer the following questions (in French)!

    1. Why have feminist groups like The Everyday Sexism Project launched a campaign against Facebook? How did they proceed?
    2. Why was Facebook forced to respond in the end in spite of having ignored criticisms so far?   



    You can also watch the video on BBC:

    http://www.bbc.co.uk/news/technology-22710744





    When you are finished, check your answers!

    1. Les associations de défense des femmes ont lancé une campagne contre Facebook parce qu'elles voulaient dénoncer la présence de centaines de pages aux contenus dégradants tels des photos montrant des femmes battues, couvertes de bleus, avec un œil poché ou gisant dans des mares de sang, le tout accompagné de commentaires haineux suggérant qu'elles soient violées ou battues...  Ces associations féministes ont visé les publicitaires en leur montrant clairement que leurs publicités affichées sur Facebook pouvaient à tout moment se retrouver associées à ces contenus sexistes et haineux et en leur demandant ce qu'ils en pensaient!
    2. Facebook a enfin décidé de réagir (*) parce que bon nombre d'annonceurs ont décidé d'y interrompre leurs campagnes publicitaires, ce qui constitue un important manque à gagner pour le groupe.
     

    (*) Réagir notamment en levant l'anonymat sur les contenus haineux (et sexistes) et en renforçant la modération de ces mêmes contenus.
    Les associations responsables de la campagne reprochaient à Facebook d'accepter des images et autres contenus montrant des femmes victimes d'actes de violence ou des femmes en tant qu'objets sexuels (en les considérant comme des "blagues")  tandis que les modérateurs du site supprimaient systématiquement toute photo de nu - même artistique! 



     

     
     


     




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